كلســیم به عنــوان فراوان ترین ماده معدنــی بدن، برای بســیاری از كاركردهای مهم در بدن و بــه طور كلی برای زندگی ضروری اســت.این ماده یکــی از مهم ترین اجزای معدنی سیســتم اسکلتی اســت و بهترین زمان مصرف قرص جوشان کلسیم از اهمیت شایانی برخوردار است.

به طوری كه حدود ۹۹٪ كلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها یافت می شود و برای ساختن استخوان ها و سالم نگه داشتن آن ها ضروری است.

كلســیم در موارد زیر موثر است:

  • هدایت عصب
  • لخته سازی خون
  • تنظیم ضربان قلب
  • ترشــح هورمون ها و آنزیم ها
  • انقباض ماهیچه ها

كلســیم به مقدار بســیار كم حدود 1% و به دو شکل در خون وجود دارد:

  • كلسیم آزاد، كه در خون به هیچ ماده ای متصل نمی شــود.
  • كلسیم یونیزه، كه به پروتئینی به نام آلبومین و یا سایر مواد موجود در خون متصل می شود.

میزان كلسیم خون در محدوده ۵/۱۰ -۵/۸ میلی گرم در هر دسی لیتر می باشد.

در بزرگســالان و افراد سالخورده، كمبود كلسیم با افزایش خطر ابتلا به پوكی اســتخوان، شکســتگی استخوان و زمین خوردن های مکرر در طول زمان همراه است.

سلامت بهینه استخوان

از اواسط دهه ٣۰ زندگی، به تدریج كاهش تراكم اســتخوان رخ می دهد. با شروع یائسگی سرعت كاهش تراكم استخوان در زنان افزایش می یابــد، اما این اتفــاق در مردان نیز رخ می دهــد. بنابراین مطالعات بسیاری جهت دستیابی به سلامت بهینه استخوان، مصرف مناسب كلسیم را توصیه می کنند.

فواید استفاده از کلسیم

تنظیم انقبــاض عضلات، از جمله ضربان عضله قلب بســیار مؤثر است. هنگامی كه یك عصب عضله ای را تحریك می كند، كلسیم آزاد می شود. این فرآیند كمك می كند تــا پروتئین های موجود در عضله بتوانند كار انقبــاض را انجام دهنــد و پس از پمپاژ كلســیم از عضله، ماهیچه مجددا به حالت استراحت باز میگردد. لازم به ذكر اســت كه كلســیم به راحتی و بدون حضور ویتامیــن D جذب نمی شــود. ویتامیــن D نقش مهمی در جذب كلســیم و به دنبال آن نقش مهمی در تشــکیل استخوان و سلامت بدن دارد.

بیماری های مربوط به کمبود كلسیم

  • كاهش كلســیم خون می تواند در اثر:
  • پایین آمدن سطح پروتئیــن خون
  • كاهــش فعالیت غــده پاراتیروئید
  • كاهش ویتامیــن D
  • منیزیم در خون
  • افزایش فســفر
  • عفونت پانکراس Pancreatitis
  • مشکلات كلیوی

بهترین زمان مصرف قرص جوشان کلسیم

انواع مختلفی از بیماری های مربوط به استخوان و كمبود كلســیم وجود دارد، كه شــایع ترین آن پوكی اســتخوانOsteoporosis اســت. در ایــن بیماری، اســتخوان ها مواد معدنی مانند كلســیم را از دســت می دهند و شکننده می شــوند و راه رفتن را دچار مشــکل می كننــد. بنابراین افرادی كه اســتخوان های ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان، كاپس مهره ها و خمیدگی ستون فقرات هستند. شکنندگی استخوان ها در ابتدا دردناک نبوده و به راحتی برای افراد قابل تشخیص نیست، كه این موضوع تقویت دوباره استخوان ها را دچار مشکل می کند.

راه های دریافت کلسیم

اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن است، اما مکمل های کلسیم بویژه قرص های جوشان کلسیم و قرص های جوشانی که ترکیب کلسیم و بویژه ویتامین D هستند (به دلیل سهولت در مصرف و طعم خوشایند قرص های جوشان)، می توانند گزینه ای جایگزین برای افرادی باشند که رژیم خوب و صحیح برای دریافت مقادیر مناسب کلسیم ندارند.

برای تشخیص بهترین زمان مصرف قرص جوشان کلسیم، باید به سه عامل اساسی زیر توجه کنید:

1- نوع قرص کلسیم
اگر مکمل دارای سیترات کلسیم است، می توانید آن را همراه غذا و یا به تنهایی مصرف کنید.
اگر مکمل دارای کربنات کلسیم است، بهتر است با غذا میل شود. اسید معده که در حال خوردن غذا تولید می شود به جذب بهتر کربنات کلسیم کمک می کند.

2- دوز روزانه
بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار 500 میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود. بنابراین اگر باید روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنید، بهتر آن است آن را به دو یا تعداد بیشتر دوز مصرفی تقسیم کرده و همه را یک جا مصرف نکنید.

3- اگر داروهای دیگری مصرف می کنید
مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک ها، بیس فسفونات ها و داروهای فشار خون تداخل کنند.
با پزشک خود و یا دکتر داروساز داروخانه در مورد تداخل احتمالی مکمل کلسیم و داروهای دیگری که مصرف می کنید، مشورت کنید.
مکمل کلسیم عمدتا از هفته بیستم بارداری تجویز می‌شود و علت اصلی تجویز آن، پیشگیری از پرفشاری خون در دوران بارداری است.
همچنین بهتر است مکمل کلسیم را با مولتی ویتامین و قرص آهن یا غذاهایی که آهن دارند، همزمان مصرف نکنید.
مصرف همزمان کلسیم با مکمل های آهن، روی و یا غذاهایی که سرشار از این عناصر هستند، جذب کلسیم را کاهش داده و یا از جذب آن جلوگیری می کند.
سدیم بیش از حد در رژیم غذایی باعث افزایش دفع کلسیم نیز می شود. هر 500 میلی گرم سدیم در روز، باعث می شود بدن 10 میلی گرم کلسیم دفع کند.
مصرف مواد کافئین دار نیز جذب کلسیم در بدن را کاهش می دهد.

قرص جوشان BONE ویتاپرا در ترکیب خود حاوی 500 میلی گرم کلسیم، 175 میلی گرم منیزیم، 400 IU ویتامین D و 45 میلی گرم ویتامین K می باشد. وجود ویتامین D و منیزیم از جمله ترکیباتی هستند که در قرص های جوشان کلسیم سبب افزایش جذب و اثر بخشی بیشتر می شوند.

نکته مهم در مورد قرص های جوشان کربنات کلسیم:


قرص های كربنات كلسیم سنگ ساز هستند و برای جذب شدن نیاز به اسید معده دارند، در صورتی كه معده شما جراحی شده باشد و یا قرص های آنتی اسید مصرف می کنید، كربنات كلسیم جذب نخواهد شد، لذا در افرادی كه خطر سنگ كلیه دارند و یا اسید معده آن كاهش یافته، بهتر است از سیترات كلسیم استفاده نمایند.

فروشگاه پرارین پارس با مجموعه ای متنوع از انواع قرص های جوشان ویتاپرا که دارای بالاترین دوز از ویتامین ها و مواد معدنی به شرح ذیل هستند، شما را در انتخاب مکمل دارویی مناسب شرایط بدنی تان کمک خواهند نمود.

پیشنهاد ما، انتخاب قرص جوشان BONE از برند ویتاپرا می باشد که با فرمولاسیون کامل ، کمبود کلسیم شما را مرتفع و نیاز بدنتان را تامین خواهد نمود.