یکی از شایع ترین کیست های تخمدان در افرادی که در محدوده سنین باروری می باشند، کیست های عملکردی ست که معمولا بدون علامت هستند و هنگامی که کاهش تولید جسم زرد بواسطه توقف رشد فولیکول صورت می گیرد، ایجاد می گردد.

کیست های عملکردی شامل کیست های فولیکولار، جسم زرد، تکالوتئینی و تخمدان پلی کیستیک می باشند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال هورمونی در خانم ها در دوران بارداری می باشد. شیوع کیست تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک حدود 10-6 درصد قابل تغییر است. طبق مطالعات، غالبا این اختلال، دارای زمینه ژنتیکی می باشد.

بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان، به علت چاقی، جوش های صورت و ایجاد موهای زائد ابراز نارضایتی می نمایند. همچنین اختلالات قاعدگی و نازایی، در آن ها تاثیر منفی گذاشته و سبب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است.

مبتلایان به کیست تخمدان، دارای نشانه های دیگری از جمله دیابت نوع دو، اختلالات چربی خون و فشار خون بالا نیز می باشند. غالبا 50 تا 70 درصد مبتلایان به کیست تخمدان، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

در بیماران مبتلا به کیست تخمدان که فاقد چرخه تخمک گذاری هستند، افزایش پایدار استروژن، بدون پروژسترون، همچنین خطر کارسینوم اندومتر، تخمدان و پستان افزایش می یاید.

آگاهی از برنامه غذایی صحیح و مصرف مکمل هایی نظیر آی پی سیکس، در کنترل کیست تخمدان (سندروم تخمدان پلی کیستیک)، بسیار موثر است.

کاهش وزن تدریجی، یکی از نشانه های بهبود این بیماری می باشد. راه های کنترل کیست تخمدان، شامل پیشگیری از اضافه وزن، تغذیه مناسب، ورزش منظم و مصرف دارو و یا مکمل زیر نظر پزشک می باشد.