بسیار محتمل است که حتی با نشانه های بسیار کوچک، مبتلا به دیابت باشید! چنین وضعیتی سبب میشود تقریبا نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، غافل از وضعیت خود، رها شوند.

نشانه های دیابت، پیش دیابت:

در اصل شرایطی وجود دارد به نام «پیش دیابت» که معمولا برای ابتلا به دیابت نوع 2 شناخته میشود و هیچ نشانه ملموسی ندارد. در واقع دیابت نوع 2 و نشانههای آن به آرامی مشخص میشوند.

بر عکس، دیابت نوع 1، اگر چه ممکن است پنهان بماند، اما بسیار کمتر احتمال دیده نشدنش وجود دارد. برخی از علائم دیابت نوع 1 را در ادامه معرفی می کنیم که ممکن است به طور ناگهانی و با تهوع، استفراغ و با معده درد، به وجود آیند.
از علائم معروف و شایع قند خون بالا، تکرر ادرار و تشنگی است. مشکلاتی چون خستگی، کم آبی بدن و غذا خوردن، از جمله نشانههای معروف دیگر قند خون بالا است که بایستی به آنها بسیار توجه کرد. نباید فراموش کنیم که مراجعه به دکتر تحت شرایطی که شکی از حضور دیابت وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. تشخص به موقع بیماری و مدیریت مناسب شرایط بیماری، از جمله راهکارهایی هستند که احتمال بروز عوارض جدی را کاهش میدهد.

بنیاد بین المللی دیابت، 4 نشانه را به عنوان نشانههای اصلی دیابت معرفی کرده است. این نشانهها چیزهایی هستند که میبایست در زودترین زمان ممکن در افراد بررسی شود:

نشانه های دیابت:

تکرر ادرار

حضور قند یا گلوکز بالا در خون سبب آن میشود که شما به ناگهان نسبت به زمانهای گذشته خود، بیشتر نیاز به دفع ادرار داشته باشید. مکانیزم چنین رخدادی آن است که انسولین بدن شما بی اثر شده یا به طور کلی دیگر در بدن تان وجود ندارد. در نتیجه، کلیهها دیگر قادر به فیلتر نمودن گلوکز و برگرداندن آن به خون نخواهند بود. در این بیماری کلیهها آب را از خون، به منظور رقیق نمودن گلوکز، خارج میکنند؛ که این آب اضافی به نوبه خود سبب پر شدن متعدد مثانه میشود.

تشنگی های بی مناسبت

اگر بیش از معمول دفع ادرار داشته باشید، به جایگزینی آب و مایع از دست رفته بسیار نیاز خواهید داشت. بنابراین بیش از همیشه آب مصرف میکنید. سوالی که اینجا بسیار اهمیت دارد آن است که هر چندبار یکبار از خود بپرسید؛ آیا این اواخر بیش از معمول آب مینوشم؟

گرسنگی های شدید

از آنجایی که انسولین در خون شما به طور مناسب کار نمیکند و یا به طور کامل دیگر حضور ندارد؛ سلولهای بدن دیگر انرژی خود را به دست نمیآورند و بدن مدام در جست و جوی انرژی بیشتر خواهد بود. غذا! غذا پاسخی است که بدن به کمبود انرژی خود نشان میدهد و شما با گرسنگیهای زیاد مواجه میشوید.

افزایش وزن

نتیجه گرسنگیهای زیاد، افزایش وزن است!

کاهش وزن غیرمعمول

کاهش وزن غیرمعمول از ویژگی های بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است. از آنجایی که بدن دیگر انسولین نمی سازد، به دنبال منبع انرژی دیگری میگردد. این انرژی که همه جا از آن صحبت کرده ایم، همان گلوکزی است که به سلولها میرسد. این منبع جدید انرژی بافت های ماهیچهای و چربی خواهد بود، که برای تولید انرژی شکسته میشوند.
دیابت نوع 1 بیشتر معروف به یک شروع ناگهانی بوده و نوع 2 شروعی تدریجی دارد.

افزایش خستگی

کمبود انرژی سلولها سبب میشود انسان بیشتر احساس «خستگی» و «بی توجهی» کند.

کج خلقی

از عوارض کمبود انرژی است!

تاری دید

تاری دید می تواند ناشی از بافتی باشد که از لنز چشمی کم میشود. این حالت سبب کاهش میزان توانایی تمرکزی چشم میشود. در برخی موارد حتی کوری و مشکلات دراز مدت بینایی نیز دیده شده اند!

بریدگی ها و کبودی های دراز مدت

وجود گلوکز زیاد در بدن سبب میشود قدرت التیام بخشی بدن کاهش یابد.

عفونت و یا قارچ های پوستی

وجود گلوکز بالا در بدن همچنین قدرت بازیابی بدن را پس از عفونت و یا قارچ تحت تاثیر خود قرار میدهد. زنان مبتلا به دیابت با مشکل عفونت های درازمدت مجرای ادراری مواجه خواهند بود.

خارش پوستی

تحریک و خارشهای پوستی نیز میتواند از عوارض دیابت باشد.

لثه های قرمز و متورم

اگر لثههایی حساس، قرمز یا متورم دارید باید نگران دیابت باشید. در میان دندانها نیز ممکن است در اثر جدا شدن لثه از آنها، لغ شوند.

بیماری و عفونت های مکرر لثه

با توجه به حساسیت های لثه که گفته شد، ممکن است بیش از پیش با بیماری و عفونتهای لثهای مواجه شوید.

بی حسی و سوزش در دست ها و پاها

در اثر افزایش قند بدن، اعصاب بدن و حتی رگ های خونی ظریفی که به آنها خون میرسانند، میتوانند مختل شوند. بنابراین احساس سوزن سوزن شدن و یا بیحسی را ممکن است در دست و پای خود حس کنید.

پرارین پارس با ارائه مکمل های دارویی در تلاش است تا این مشکلات را به حداقل برساند.