لوبیا سفید:

سرشار از پروتئین و فیبر محلول کاهنده کلسترول است. حبوبات سبکی مثل لوبیا سفید، برای کند کردن روند افزایش قند خون بسیار مفید می باشند. به عنوان بخشی از تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۱۲، ۱۲۱ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ یک رژیم غذایی سالم حاوی یک فنجان لوبیا سفید یا غلات سبوس دار را به صورت روزانه انجام میدادند که یک خوراکی مفید برای دیابتی ها است.
پس از سه ماه، مشاهده شد که گروه مصرف کننده ی حبوبات، سطح یک هموگلوبین یا همان A1C که کنترل متوسط قند خون را بر عهده دارد، حدود دو برابر کاهش چشمگیر تری نسبت به گروه مصرف کننده ی غلات داشت.

اسفناج:

اسفناج یکی از بسیار سبزیجات برگدار برای درمان دیابت است که این خوراکی مفید برای دیابتی ها نشان داده شده است که قادر خطر ابتلا به دیابت تا میزان زیادی کاهش دهد. محققین طی مطالعات خود در بریتانیا دریافته اند افرادی که در طول روز بیش از یک وعده اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از نیم وعده به صورت روزانه اسفناج مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به دیابت را حدود ۱۴ درصد کاهش دادند. این سبزی به طور خاص غنی از ویتامین K، همراه با مواد معدنی گوناگون از جمله منیزیم، فولات، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. اسفناج یک منبع خوب از لوتئین و زیگزانتین گیاهی و فلاونوئیدها های مختلف هست.

اگزالیک اسید اسفناج

اگر چه اسفناج یک منبع غنی از کلسیم نیز هست، اما ماده دیگری در اسفناج به نام اگزالیک اسید در اسفناج وجود دارد که مانع جذب کلسیم می شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می شود اما شما می توانید اسفناج را به مدت یک دقیقه بجوشانید تا اثر این ماده ی شیمیایی کاهش یابد.

سیب زمینی شیرین:

یک بررسی نشان داد که سیب زمینی شیرین خوراکی مفید برای دیابتی ها است که قند خون ناشتا را به میزان ۱۰ تا ۱۵ مرتبه کاهش میدهد. سیب زمینی شیرین همچنین شامل آنتوسیانین بوده که حاوی رنگدانه های طبیعی است که سیب زمینی شیرین را به رنگ نارنجی تیره تبدیل کرده و حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان می باشد. همچنین گفته شده که سیب زمینی شیرین خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد.

گردو:

درخت گردو گسترده ترین نوع درخت دانه ای در جهان است، و در اکثر مناطق دنیا یافت می شود. گردو حاوی اسید چرب اشباع نشده به نام اسید آلفا لینولنیک، است که نشان داده شده است برای کاهش التهاب بسیار موثر است. ال- آرژنین، امگا ۳، فیبر، ویتامین E، و دیگر مواد شیمیایی گیاهی موجود در گردو و دیگر درختهای با دانه ی مشابه به سبب غنی بودن از انواع ویتامینها و مواد ضروری بدن، پتانسیل های زیادی را دارا می باشند.

فواید گردو

  • آنتی اکسیدان
  • ضد سرطان
  • ضد ویروسی
  • مانع ابتلای فرد به کلسترول بالا می شود.

این خواص می تواند:

  • کمک به توقف
  • پیشرفت بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی نماید.

همچنین صرف مدت زمان لازم برای شکستن گردوها باعث میشود:

  • بدن زمان کافی برای ذخیره ی مواد مغذی داشته باشد
  • افراد ضمن دریافت کالری کمتر زودتر احساس سیری خواهند نمود.

کوینولا (بذر گنه گنه):

طعم کوینولا مانند طعم دانه غلات است، اما آن را بیشتر مرتبط با اسفناج می دانند. بر خلاف بسیاری از غلات، کوینولا یک منبع فشرده از پروتئین “کامل” بوده (۱۴ گرم در هر نصف فنجان) و تمامی نه اسیدهای آمینه ضروری را دارا می باشد. یکی از این آمینو اسیدها لیزین نام دارد، که به بدن در جذب همه که کلسیم های چربی سوز کمک می کند و همچنین باعث تولید کارنیتین، که یک ماده غذایی مسئول تبدیل اسیدهای چرب به انرژی ست، می شود که نتیجتا کمک به کاهش کلسترول می نماید. یکی از مهمترین غذاهای دانه مانند غنی از فیبر، کوینولا ست که شامل ۲/۶ گرم در هر ۲/۱ فنجان می باشد. این فیبر کمک به:

  • متعادل شدن سطح خون می کند
  • به مدت طولانی تری افراد را سیر نگه می دارد.

دارچین:

مطالعات متعدد نشان داده است که این ادویه خوشمزه می تواند به کاهش قند خون کمک کند. در مجله مراقبت از افراد دیابتی به این موضوع اشاره شده که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که یک یا چند گرم دارچین به طور روزانه مصرف کرده بودند، قند خون آنها در حالت ناشتا ۳۰ درصد کاهش یافته بود. آنها همچنین تری گلیسرید، کلسترول LDL و کلسترول نهایی خود را با بیش از ۲۵ درصد کاهش مشاهده نمودند. لازم به ذکر است که دارچین سرشار از کروم بوده، که یک ماده معدنی است و باعث افزایش اثرات انسولین می شود.
علاوه بر این، دارچین سرشار از:

  • پلی فنل
  • انواع آنتی اکسیدان است.

چه فوایدی دارد؟

  • تمامی رادیکال های آزاد در خون را جمع آوری می کند.
  • بدن را از ابتلا به سرطان محافظت میکند.
  • التهاب های بدن را کاهش میدهد.
  • نتیجتا سبب ایجاد ایمنی بیشتر بدن در دیابت و بیماری های قلبی می شود.

کالر گرین یا کولارد سبز:

سبزیجات دارای برگهای سبز تیره مانند کولارد سبز که نوعی از خانواده ی کلم سانان است، منابع بسیار خوبی از ویتامین C بوده که:

  • به کاهش کورتیزول را در بدن کمک می کند.
  • موجب کاهش التهاب نیز می شود.

کولارد سبز (و دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ و کلم بروکسل) نیز منبع خوبی از اسید آلفا لیپوئیک (ALA) است.
این ریز مغذی ها کمک به کنترل استرس در افراد می کند. هنگامی که دانشمندان در موسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان به موشهای پیر ALA تزریق کردند، آنها دریافتند که بدن حیوانات به خودی خود آنتی اکسیدان مورد نیاز خود را ساخته، که آنها را قادر به مقاومت در برابر مواد سمی در موجود در محیط زیست می نماید، و به کاهش التهاب نیز کمک می کند. خبری خوش برای دیابتی ها: ALA نیز به کاهش قند خون کمک می کند و می تواند کمک به تقویت اعصاب آسیب دیده توسط نوروپاتی دیابتی گردد.

زردچوبه:

به احتمال قوی زردچوبه محافظ سلامت کل شبه قاره هند از حدود ۵۰۰۰ سال گذشته تا کنون است. زردچوبه در رژیم غذایی سنتی هند مشتمل بر برنج و آرد نان سفید وجود دارد، که به سرعت موجب هضم کربوهیدراتهایی می شود که به طور چشمگیری باعث افزایش قند خون می شوند. وجود زردچوبه – این ادویه زرد رنگ که بسیاری از غذاهای حاوی کاری، رنگ خود را بدهکار این ادویه هستند، کمک به کنترل تاثیر بسیار زیاد آن بر قند خون می کند.
کورکومین، ماده فعال در زردچوبه، ترکیبی ست که موجب:

  • تنظیم سوخت
  • ساز چربی

در بدن می شود. کورکومین طور مستقیم بر روی سلول های چربی، سلول های پانکراس، سلول های کلیه و سلول های عضلانی، کاهش التهاب و مسدود کردن فعالیت های مولد فاکتور نکروز تومورهای سرطان زا و IL-6 ، اثر می گذارد. کارشناسان معتقدند که عملکرد ترکیبی همه این عوامل با یکدیگر، کورکومین را قادر می سازد تا:

  • مقاومت به انسولین بدن
  • قند خون بالا
  • کلسترول بالا

سایر علائم مربوط به چاقی را از میان بردارد.