تأثیر مصرف آب میوه زغال اخته بر میزان باکتریوري

یکی از عوارض شایعی که افراد مبتلا به ضایعات نخاعی تجربه می‌کنند، عفونت ادراری است. این عفونت، به دلیل وجود چندین نوع باکتری در ادرار، مشکلاتی را برای درمان ایجاد می‌کند. در این بیماران، به دلیل مقاومت دارویی، نیاز به یافتن جایگزین مناسب برای رفع عفونت ها احساس می‌شود. بنابراین، هدف این مطالعه، بررسی تأثیر مصرف آبمیوه زغال اخته بر روی میزان باکتریوری و پیوری بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی با مثانه نروژنیک است. این مطالعه با هدف پیدا کردن راه‌حل مناسب برای درمان عفونت‌های ادراری در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی انجام شده است.

ضایعات نخاعی

ضایعات نخاعی در تمامی بخش‌های نخاع ممکن است. ایجاد شود. و با توجه به محل و شدت آسیب، می‌تواند به بروز مشکلات عصبی مختلفی منجر شود. به عنوان مثال، آسیب به نخاع در بخش گردنی می‌تواند منجر به فلج کامل یا ناقص از سطح گردن به پایین شود. همچنین، آسیب به نخاع در بخش سینه‌ای ممکن است. باعث ایجاد مشکلات تنفسی، ناتوانی در حرکت عضلانی و کاهش حساسیت در بخش‌های بدنی مربوطه شود.

انواع ضایعات نخاعی

ضایعات نخاعی ممکن است به صورت موقت یا دائمی باشد و درمان آن‌ها بسته به شدت و محل آسیب و همچنین مدت زمان گذشته از وقوع آسیب متفاوت خواهد بود. درمان ضایعات نخاعی شامل فیزیوتراپی، درمان دارویی و جراحی می‌تواند باشد.

میزان شیوع ضایعات نخاعی

میزان شیوع ضایعات نخاعی از کشوري به کشور دیگر متفاوت است . به هرحال، وسعت جهانی این عارضه 40 مورد در هر میلیون جمعیت است. بیماران ضایعات نخاعی سالیان طولانی را با ناتوانایی هاي شدید به سر می برند. اکثر این صدمات در گروه سنی 34 سال و کمتر دیده می شود. اگرچه امید به زندگی در مبتلایان به ضایعات نخاعی افزایش یافته است، این بیماران در معرض بیماري هاي مختلف و عوارض ثانویه زیادي قرار دارند .

شایع ترین عوارض

شایع ترین عارضه در این بیماران که سبب بستري شدن مکرر آنان می شود، عفونت ادراري است. که به صورت عفونت هاي ادراري علامت دار بعد از ایجاد این ناتوانی مسبب درد آنان می باشد. و تحمل ناتوانی را براي آنان مشکل تر می کند، بقاء آنان را تهدید می کند، روي سلامتی آنان در طولانی مدت اثر منفی دارد، میزان وابستگی آنان را بیشتر می کند. و کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. که پر هزینه می باشد. و هزینه اي زیادي را به بیمار و سیستم بهداشتی وارد می نماید.

عفونت ادراری

عفونت ادراری، که به آن UTI (Urinary Tract Infection) هم می گویند. یک نوع عفونت است. که می تواند هر بخش از سیستم ادراری شما را تحت تاثیر قرار دهد. شامل کلیه ها، مثانه، مجاری ادراری و پروستات (در مردان). عفونت های ادراری عمدتاً توسط باکتری ها ایجاد می شوند. اما قارچ ها و ویروس ها نیز می توانند آنها را ایجاد کنند.

دلایل و عوامل ایجاد عفونت ادراری

اکثر عفونت های ادراری توسط باکتری هایی ایجاد می شوند. که از روده ها به مجرای ادراری حرکت می کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به UTI هستند، زیرا مجرای ادراری زنان کوتاه تر است. و باکتری ها می توانند به راحتی تری به مثانه سفر کنند. برخی از عوامل دیگر خطر ایجاد UTI شامل بارداری، سن بالا، دیابت، انسداد در سیستم ادراری و استفاده از یک کاتتر ادراری است.

فاکتورهای ایجاد عفونت ادراری

فاکتورهاي زیادي در ایجاد عفونت هاي ادراري در این بیماران مؤثر هستند. که میتوان به انجام فرآیندهاي تهاجمی بدون پروفیلاکسی آنتی بیوتیک، صدمات گردنی، مثانه نوروژنیک، باقیماندن ادرار در مثانه، استفاده از کاتتر ادراري و افزایش فشار داخل مثانه اي، وجود بی اختیاري ادراري- مدفوعی، اختلالات ساختاري و عملکردي دستگاه ادراري همراه، وجود هیدرونفروز و ریفلاکس و سنگ ادراري را نام برد. این عوامل در ایجاد باکتریوري مکرر و مزمن مؤثر هستند. و سبب ایجاد عفونت هاي ادراري علامت دار یا بدون علامت می شود. در بیماران ضایعه نخاعی، اغلب عفونت هاي ادراري، چند میکروبی و مقاوم به درمان هستند.

درمان و پیشگیری از عفونت ادراری

درمان عفونت ادراری معمولاً با مصرف آنتی بیوتیک ها انجام می شود. برای کمک به پیشگیری از عفونت ادراری، می توانید به نوشیدن فراوان آب، تخلیه مثانه زمانی که نیاز دارید و بعد از رابطه جنسی، و پیشگیری از مواد شیمیایی محرک در صابون ها و پودرها توجه کنید.

مراقب باشید که اگر علائمی از عفونت ادراری داشتید. بهتر است به پزشک مراجعه کنید. عفونت های ادراری که درمان نشوند. می توانند منجر به عفونت های خطرناک تر شوند. و به کلیه ها آسیب بزنند.

عوارض مصرف طولانی مدت پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی

از طرف دیگر مصرف طولانی مدت پروفیلاکسی آنتی بیوتیکی نیز در این بیماران خیلی مفید نیست. و وجود باکتري هاي مقاوم به چند دارو عارضه تهدید کننده حیات را ایجاد می کنند. نگرانی موجود در مورد استفاده بیش ازحد آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی توجه به این نکته را جلب می کند. که از دیگر روش های مناسب به جاي دارو براي رفع عفونت هاي ادراري شایع استفاده شود. بررسی ها نشان می دهد، که بیماران ضایعه نخاعی از مکمل هاي زغال اخته به دلیل اثرات پیشگیري کننده آن استفاده می کنند. و تصور بر این است که در ایجاد سلامتی سیستم ادراري مؤثر است.

بررسی مطالعات انجام شده

مطالعه هاي زیادي جهت بررسی مؤثر بودن زغال اخته در پیشگیري از عفونت هاي ادراري در بیماران در معرض خطر انجام شده است. در مطالعه برخی محققین، مصرف سه بار در روز آب میوه زغال اخته، بر روي 15 بیمار ضایعه نخاعی، بار بیوفیلم میکروبی در مثانه را کاهش داده است. درمطالعه دیگر نقش زغال اخته در پیشگیري از عفونت ادراري در زنان مبتلا به عفونت ها ي ادراري مکرر ثابت شده است. مطالعه هایتس و همکاران با هدف بررسی تأثیر کپسول زغال اخته در پیشگیري از عفونت ادراري در کودکان مبتلا به مثانه نوروژنیک ناشی از مننگومیلوسل حاکی از مؤثر بودن این مداخله می باشد.

استریل نگه داشتن ادرار

استریل نگه داشتن ادرار در بیماران ضایعه نخاعی با نقص عملکردي یا آناتومیکی سیستم ادراري نسبت به افراد سالم از اهمیت بیشتري برخوردار است. در این بیماران جلوگیري از کلونیزاسیون میکروب هاي پاتوژن ایجادکننده عفونت هاي ادراري ، بدون درمان آنتی بیوتیکی بسیار مهم و ارزشمند است.

نتایج کارآزمایی بالینی

این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور و کنترل شده تصادفی بر روي 60 بیمار ضایعه نخاعی که به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند، انجام شد. قبل از مداخله، از بیماران هر دو گروه آزمایش کامل و کشت ادرار به عمل آمد. گروه آزمون، 250 تا 300 میلی لیتر شربت زغال اخته رقیق شده 30 درصد به مدت دو هفته مصرف کردند. گروه کنترل هم حجم شربت، شربت دارو نما استفاده کردند. بعد از دو هفته از هر دو گروه، آزمایش کامل و کشت ادرار به عمل آمد.

نتایج مطالعات حاضر

مطالعه حاضر نشان داد، که مصرف آبمیوه زغال اخته تأثیري بر پی اچ ادراري نداشته است. این بر خلاف پیش فرض قبلی است. که دلیل تأثیر مصرف زغال اخته را در درمان عفونت هاي ادراري، مبنی بر وجود بنزوئیک اسید می دانستند. که به صورت اسید هیپوریک با مصرف زغال اخته در ادرار ترشح می شود. و از رشد باکتري ها با اسیدي کردن ادرار جلوگیري می کند. در مطالعه حاضر، تأثیر مصرف زغال اخته در بیمارانی که سوند ماندگار ادراري ندارند. و یا سونداژ متناوب یا کاندوم بگ استفاده می کردند، بیش از بیماران داراي سوند ادراري ماندگار یا کاندوم بگ بود. بیشترین شکایت مطرح شده از مبتلایان به ضایعه نخاعی، مشکل ادراري، احتباس ادرار و بوي بد ادرار بود. یافته ها نشان داد که مصرف آبمیوه زغال اخته در کاهش بوي زننده ادرار مؤثر بوده است.

نتیجه گیری

در مجموع می توان نتیجه گرفت که مصرف کوتاه مدت آبمیوه زغال اخته در مبتلایان به ضایعات نخاعی با فیلتراسیون طبیعی، مخصوصاً در شرایطی که سوند ماندگار ادراري یا سیستم تخلیه دائمی ادراري ندارند. سبب کاهش پیوري و باکتریوري می شود. و در کاهش بوي زننده ادرار نیز مؤثر است. و عوارض گوارشی و سیستمیک غیر قابل تحمل ندارد.

منابع

Rajaei M, Hafize M, Noorian K. Evaluation of cranberry juice on bacteriuria and pyuria in spinal cord injured patient with neurogenic bladder . armaghanj 2014; 19 (8) :662-674